Kúpené v SR. V aute je dieselový motor.
Priestranná karoséria, legendárne turbodiesely a vysoká úžitková hodnota. Populárna voľba – to je prvá Škoda Octavia.
Keď Volkswagen prevzal Škodu Auto, produkovala len Favorit a posledné kusy „embéčiek“. Keď v roku 1994 prišla na trh Felicia, jej príbuzenstvo s Favoritom sa nedalo poprieť. O dva roky neskôr však prišla Octavia – a s ňou revolúcia vo výrobnom programe Škodovky.
Octavia prišla ako blesk z čistého neba. Namiesto štandardnej karosérie typu hatchback prišla s profilom sedanu, ktorého veko batožinového priestoru sa však dvíha aj so sklom – tejto konfigurácii hovoríme liftback. O dva roky neskôr, v roku 1998, zišla z pásu verzia Combi. Octavia prekonala niekoľko faceliftov – prvý v modelovom roku 2001, keď dostala aj nový interiér, a druhý v roku 2004, keď sa po príchode novej generácie vyrábala pod prívlastkom Tour. Takto vydržala vo výrobnom programe Škody až do roku 2010.
Octavia teda vydržala na trhu skutočne dlho, a za tú dobu vystriedala množstvo koncernových motorizácií. Základom bol prehistorický štvorvalec 1.4 MPI s rodným listom ešte v šesťdesiatych rokoch a rozvodmi typu OHV. Nad ňou stála ďalšia jednaštvorka, tentoraz už z dielne Volkswagenu. Ponúkala sa však až po facelifte. 1.6 MPI – taktiež od VW - bola počas výrobného cyklu ponúkaná hneď v troch výkonových variantoch, od 55 do 75 kilowattov.
Zaujímavou voľbou je benzínová jednotka s objemom 1,8 litra a technológiou piatich ventilov na valec. S 92 kilowattmi už autom slušne hýbe, treba si však zvyknúť na trocha väčšiu spotrebu. Na vrchole ponuky benzínových motorov stála verzia s turbodúchadlom a výkonom 110 kW. Túto Octavia už ponúkali aj vo verzii 4x4, podobne ako s atmosférickou jednotkou 2.0 MPI s výkonom 85 kilowattov. Špeciálnou kategóriou je model RS (od faceliftu). Z fúkanej jednaosmičky vytlačil až 132 kW, ktoré adekvátne dopĺňali športové tlmiče a pružiny, upravený interiér a agresívny bodykit.
Legendárnou sa však Octavia stala vďaka dieselovým agregátom. Všetky s objemom 1,9 litra ponúkali za minimálnu spotrebu dostatok výkonu. Najspoľahlivejšou voľbou je motor SDI, treba však rátať s veľmi malým výkonom na relatívne veľkú hmotnosť auta; poskytuje len 50 kW. Oturbené agregáty TDI však ponúkajú od 66 až po 96 kW, zlatý stred tvorí 1.9 TDI PD s 81 kilowattmi. Náhradné diely naň zoženiete v našich končinách takmer všade, čiže jeho údržba veľa nestojí. Nemusí vás však potešiť prudký pokles výkonu nad 4 000 otáčkami.
Liftback sa ukázal ako veľmi obľúbené usporiadanie karosérie. Jeho batožinový priestor má objem 528 litrov, po sklopení sedadiel až 1 328 litrov. Kombi ponúkalo v základnom usporiadaní masívnych 548 litrov, kvôli krátkemu rázvoru však utrpel najmä priestor pre nohy posádky na zadných sedadlách.
Vpredu nájdeme odpruženie McPherson a vzadu vlečenú nápravu, Octavia sa vám teda najlepšie zavďačí pri jazde na kvalitnej ceste. Jazdne patrí k príjemným autám, netreba však od kombinácie krátkeho rázvoru a veľkých previsov čakať zázraky. Svoju prácu vľak robí – s prihliadnutím na úžitkovú hodnotu auta – veľmi dobre.
Na pár vecí si ale predsa treba dať pozor. Predovšetkým na zlodejov – Octavia patrí k najkradnutejším vozidlám. Je to logické – o vozidlá, ktoré sú u nás rozšírené, bude záujem vždy. Je treba si overiť, či vozidlo nie je kradnuté.
Pri dieselových agregátoch zvykol „odchádzať“ merač hmotnosti vzduchu, objaviť zvyčajne môžete aj koróziu pri viečku nádrže. Nejde však o také chronické záležitosti, akou sú trocha poddimenzované brzdy a s tým spojené zvlnené kotúče – pri prudšom brzdení by auto nemalo trhať zo strany na stranu, ak sa tak deje, už volajú o pomoc. „Načipované“ autá s individuálne zvýšeným výkonom tiež vyžadujú väčšiu dávku pozornosti. Nejde však o nič výnimočné, Octavia dosahuje v rebríčkoch spoľahlivosti lepší priemer.
Ak hľadáte praktické a dobre jazdiace vozidlo do rodiny alebo pomocníka do práce, je Octavia výbornou voľbou. A malý tip na záver: RS-ky dnes lížu spodnú hranicu svojej hodnoty a napriek vyššej cene rozhodne stoja za pozornosť!