Kúpené v SR. K vozidlu je servisná knižka.
Jedno z najrozšírenejších áut na uzemí Slovenska predsa musí byť niečím výnimočné! Tak sa na to pozrime.
Škoda Fabia prvej generácie prišla v roku 1999 ako náhrada za populárnu Feliciu a pokračovala vo víťaznom tiahnutí Škodovky naprieč západoeurópskymi a domácimi trhmi. Prečo sa jej to darilo tak dobre?
Fabia sa – na pomery malých áut – ponúkala vo veľkom množstve karosárskych verzií. Najprv tu máme štandardný hatchback, hneď za ním nasledovalo praktické kombi a o rok neskôr aj štvordverový sedan. Na svoje si prišli aj malí podnikatelia – Škoda Fabia Praktik ponúkla namiesto zadných sedadiel viac priestoru pre náklad.
Podobne ako väčšia Octavia, aj Fabia vám dáva na výber z rozličných motorov. Na začiatku stojí motor 1.0 MPI, ktorý však na robustnú a hmotnú karosériu Fabie príliš nestačil. Jeho nástupca – populárny trojvalec 1.2 HTP s výkonom 40, resp. 47 kW sa často stával terčom posmechu. Väčšina jeho neduhov však bola spôsobená sústavným preťažovaním. 1.4 MPI s výkonom 44, resp. 50 kW, je síce konštrukčne stará jednotka, je však veľmi spoľahlivá a vo Fabii funguje lepšie ako vo veľkej Octavii.
Motor 1.4 16V je na našom trhu neveľmi rozšírený, oplatí sa však zaostriť práve naň. Ponúka od 55 do 74 kilowattov a je vhodným kompromisom medzi výkonom, agilitou a spoľahlivosťou. Na trhu sa pohybuje aj pár exemplárov s motorom 2.0 MPI – okrem toho, že je ťažší, so svojimi 85 kW nepodáva svoj výkon tak dobre, ako vyššie spomenutý menší agregát.
Z dieselových agregátov je tu stará známa 1.9 SDI (47 kW), ktorá je takmer nezničiteľná, no športovec z nej nikdy nebude. 1.4 TDI s výkonom 55 kW patrí do podobnej kategórie ako benzínové HTP. Motor trpel najmä vo firemných autách, kde šoféri nebrali ohľad na jeho možnosti. 1.9 TDI PD s výkonom 74 kW je dobrou voľbou, treba si však dať pozor na čiptuning. To isté platí o športovej RS, ktorej 96-kilowattové srdce je vo Fabii netradične dieselové.
Pri Fabii platí, že práve kvôli svojej využiteľnosti nestráca hodnotu tak rýchlo. Cenové rozpätie sa pohybuje už od cca. 1 500 eur za pochybnejší kus, pričom tie najmladšie a s najmenším počtom najazdených kilometrov sú cenovo podobné prvým exemplárom druhej generácie. Fabia je robustná, na svoj čas a triedu bezpečná a vnútri nájde vaša posádka dostatok miesta. Kombi pridáva ešte vyváženejší vzhľad a väčší kufor s objemom 426 l, oproti 260-litrovému objemu hatchbacku. Sedan ponúka horšie využiteľných 438 litrov.
Škoda si po Felicii dala záležať na antikoróznej ochrane – Fabia teda nezvykne veľmi hrdzavieť, a ak áno, tak na spodnej hrane predných blatníkov pri dverách. Ak je korózia rozšírená aj inde, je to pravdepodobne následok opravy po nehode. Skontrolujte pre istotu aj tesnenie pri zadných dverách – zvykla tadiaľto vnikať do interiéru voda, plesne na koberci pri sedadlách by ju mali prezradiť. Oplatí sa skontrolovať aj hlavný káblový zväzok Fabie, ktorý bol vedený po nosníkoch v miestach, kde sa zvykla držať voda – čo sa potom deje, si asi každý vie domyslieť. Väčšina servisov postupne uchytila zväzok o niečo vyššie, pozrite sa, či je vyššie uchytený i na konkrétnom kuse.
Fabia nikdy neobla od povahy pretekár, takže čakať od jej relatívne jednoduchej konštrukcie zázraky by bola chyba. Podvozok je však naladený veľmi príjemne, spoločne s presným riadením a radením. Interiér je síce strohý, no funkčný a odolný – snáď až na výduchy ventilácie, ktoré mali ľudia tendenciu rýchlo polámať.
Ak hľadáte jednoduché, no robustné a spoľahlivé auto, je Fabia dobrou voľbou. S motorom 1.4 16V jazdí veľmi slušne a nie je ani príliš smädná. Skúste sa pozrieť po kusoch s vyššou výbavou, tých v „holobyte“ je u nás príliš veľa – vybavené kusy si teda budú držať hodnotu.